De la primul anunț și până la lansarea din decembrie, așteptarea a fost dulce-amară: pe de o parte era curiozitatea de a vedea ce iese din poate singura licență care avea șanse să detroneze World of Warcraft; pe de altă parte, era tristețea că nu voi juca un Knights of the Old Republic 3 (numita serie fiind printre preferatele mele), ci un MMO. În mod evident primează rațiunile financiare în ceea ce privește alegerea genului jocului, iar cu un publisher precum EA în spate nici nu se putea altfel. Totuși, se vede în SWTOR că Bioware știe să facă RPG-uri, dar n-are experiență pe partea MMO, aceasta din urmă fiind alcătuită din „lucrurile comune” popularizate de WoW. Adăugirile sunt puține, noutăți nu prea există, avem practic un joc single player grefat pe mecanicile multiplayer-ului masiv.
Prima alegere este între cele două facțiuni clasice ale universului Star Wars: Empire sau Republic și, din câte am înțeles de la alți jucători, deocamdată e cel puțin la fel de „gay” ca Twilight să joci Jedi, majoritatea învățăceilor înclinând spre partea întunecată a Forței. Ce-i drept, luptele nebune care urmează numai de pacea absolută din codul Jedi nu țin, așa că un Sith pare o alegere mai logică. După selectarea rasei, treci la clase (diverși Jedi sau Sith, Bounty Hunter, Smuggler în stilul Han Solo, Trooper sau Imperial Agent).
Indiferent de combinație, vei începe una dintre cele opt linii narative cu dialoguri vorbite, iar cei care au jucat Mass Effect vor recunoaște imediat sistemul rotiței de unde alegi răspunsuri bune, rele sau neutre. În funcție de aliniament, nu prea îți iese mare lucru dacă încerci să rămâi neutru pentru că accesul la anumite tipuri de echipament se deblochează doar dacă înaintezi pe calea bună sau rea. În acest moment, nivelul maxim este 50, pleiada de misiuni incluzând și ceva romantism, intrigă politică și alegeri ce se vor dramatice și influențează evenimentele viitoare.
Totuși, deși aceste dialoguri extinse, detaliate, sunt un element inedit într-un MMO, ele au și părți mai slabe: cantitatea enormă le-a transformat în banalități, în „revolte” verbale generice deloc ajutate de animațiile lipsite de fluiditate și variație; în plus, în afară de povești, sistemul dialogurilor a fost extins la absolut orice misiune, ceea ce ajunge să plictisească la un moment dat.
Odată ce te apuci de lucru, la nivelul 10 ai de ales între două clase avansate, ceea ce va definitiva construcția viitoare a personajului. Aș fi preferat și o posibilitate de cross-class skills, contra unui cost serios, desigur, pentru că de multe ori ai vrea o abilitate a unei clase (doar una), care îți place enorm, dar nu ți-ai alege acea clasă doar pentru ea. Jocul se deschide și mai mult după ce obții accesul la flotă și la nava ta personală, apoi la Flashpoint-uri (dungeons, de fapt), PvP (Warzones sau în lumea normală, dacă ai ales un server PvP) și lupte spațiale (un mini-joc arcade, single player, în care trebuie să distrugi un anumit număr de nave inamice într-un timp limitat).
Zonele de război vin cu trei tipuri de joc, oarecum în stilul unui FPS: Hutball – două echipe încercă să intre în posesia unei mingi pe care să o ducă în baza adversarilor; Alderaan – hartă de dominare, unde totul depinde de controlul a trei tunuri anti-aeriene care să distrugă nava inamică; Voidstar – pe ture, echipele atacă sau apără puntea de comandă a unui Imperial Battle Cruiser eșuat. Totul este însă aleatoriu, nu poți alege modul de joc, nici cu cine să intri în luptă – toți jucătorii sunt duși automat la nivelul 49.
Star Wars: The Old Republic încearcă să se adreseze și jucătorilor care apreciază MMO-urile, dar nu și partea online, prin intermediul companionilor AI. La un maximum de șase, îi poți folosi pentru colectarea de resurse (un mod bun de a tăia din continuul grinding specific acestor jocuri) sau să te ajute în lupte, un ajutor absolut necesar odată ce treci cam de nivelul 20. Dezvoltarea relațiilor cu însoțitorii poate fi bună sau rea, la un nivel redus ei reacționând la acțiunile tale (oarecum în stilul KotOR) și chiar aduc misiuni proprii, deși nu au linii narative proprii atât de dezvoltate precum cele din Dragon Age.
Și da, poți juca de unul singur în mare parte, dar adunarea în grupuri este necesară dacă vrei să ai succes în zonele de elită, unde se prezintă misiunile Heroic sau dacă vrei să scurtezi de un cap boss-ul prezent pe fiecare planetă. Chiar dacă partea specifică MMO nu este cu mare lucru diferită de WoW, când ajungi la lupte și abilități te simți parte a universului Star Wars și nu doar din cauza abundenței de săbii laser cu bâzâitul lor specific.
Locații faimoase (de la Korriban la Nar Shaddaa), rasele tipice (din fericire, niciun Gungan până acum) și excelenta coloană sonoră contribuie la atmosferă, pe lângă fiorul dat de un Lightning bine plasat și toată pleiada de Forțe ofensive sau defensive. Lumile deschise ca Alderaan sau Tatooine sunt destul de banale grafic, dar măcar oferă spațiu de respirat și iluzia unei libertăți de mișcare, spre deosebire de Coruscant sau Nar Shaddaa, pline de coridoare peste coridoare.
Tehnic vorbind, la un joc de asemenea dimensiuni nu se putea să nu existe bug-uri și diverse probleme de balansare. Ultimul eveniment de pe Ilum, repede rezolvat de un patch demonstrează că sunt multe lucruri de lustruit în continuare; totuși, n-am avut lag, nici n-am așteptat 100 de ani intrarea într-o zonă PvP. Interfața s-ar putea însă să devină neîncăpătoare pentru grămada de abilități, upgrade-urile de inventar sunt cam scumpe, n-am prea putut modifica tastele după gustul meu, iar de macro-uri încă nu poate fi vorba. Dincolo de toate astea, experiența Star Wars: The Old Republic este distractivă, are „aroma” Războiului Stelelor care ne-a însoțit multora copilăria, dar să nu căutați o revoluție. Star Wars: The Old Republic folosește mecanismele deja clasice ale MMO-ului, dar pune pe deasupra o poveste care să te motiveze și e foarte posibil să fie cam ultimul joc online pe care oamenii să fie dispuși să dea bani pe termen cel puțin mediu.
Această prezentare a fost realizată pe baza unei versiunii digitale a jocului, versiunea retail a lui Star Wars: The Old Repulic urmând să fie lansată oficial în România abia în această primăvară.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER